tisdag, juli 05, 2005

Läst på lande

Nu är alla visdomständer utdragna, skönt att inte behöva oroa sig över dem nåt mer. Medan jag "hämtade mig" från operationen i fredag, tillbringade jag ett väldigt skönt veckoslut på lande. Familjen målade, men jag satt mest och läste. Eftersom jag var och ännu är trött på grund av medicinerna blev det dock ingen särskilt högklassig läsning, men vad gör väl det?
Recensionerna blir tyvärr på grund av sitt antal och min trötthet rätt korta.

"Baby-sug" av Sinéad Moriarty XXX+
Emma lever ett trevligt liv med en trevlig man ända tills den dag hon bestämmer sig för att skaffa barn och märker att det inte är så lätt.
Boken var bättre än jag trott (pärmen pekade på värsta läs den -glöm den-boken), inte fullt såå skräpig. Men lite långrandig blev den nog, och inte var den ju så super. Personligen fick den mig att önska att jag aldrig skall behöva gå igenom fertilitetsundersökningar och -behandlingar.

"Rebell med frusna fötter" av Johanna Nilsson XXX½
Stella Björk studerar vid Handelshögskolan i Stockholm, bildar Föreningen för Anonyma Aktiemissbrukare, provar på att leva som uteliggare m.m.
Älskade Nilssons "Hon går genom tavlan ut ur bilden". De andra böckerna jag läst av henne har helt enkelt inte kunnat leva upp till den nivån. Men en verkligt intressant och begåvad författare är Nilsson absolut! Denna bok var ibland riktigt bra, och ibland lite väl "flummig". För mycket politik och ekonomi som jag just inte förstod så mycket av.

"The Dead of Jericho" av Colin Dexter XXX½
Denna bok läste jag egentligen främst för att jag trodde att böckerna jag tagit med mig annars skulle ta slut. Jag hade inga höga förväntningar men lyckades ändå bli lite besviken. Morse löste ett fall med mystiska dödsfall... Jaha... Särskilt spännande var det då inte! Plus får boken för att varje kapitel började med ett citat som passade bra in på kapitlets innehåll.

"Guldkompassen (Den mörka materian) av Philip Pullman XXXX+
Denna bok hittas på barnavdelningen men kan hur bra som helst läsas av vuxna. Lyra och hennes "daimon" (en förlängning av själen i form av ett djur, vill själv ha =)) råkar ut för äventyr i denna första del av en känd fantasytrilogi av en författare som jämförts med Tolkien. För att vara en barnbok var handlingen ibland rätt rå och sorglig.

"Golem" av Unto Harju XXX
Detta är en bok skriven av en ung finlandssvensk debutant född 1985. Fråga mig inte vad boken handlade om, det är väldigt svårt att beskriva, jag förstod nog inte det helt själv heller (jag är så trööött, och läste boken väldigt snabbt). Språket var intressant, trevligt skrivet på ett bra sätt. Fast handlingen alltså...
Detta är en bok jag annars aldrig skulle fastna för, den är helt för flummig för mig, men denna tänkte jag ändå att jag skulle låna - författaren har gått i samma skola som jag, och en gång i tiden då vi gick i olika skolor var vi motståndare i en språktävling i tv. (Jag vann! ;))

I biblioteket fanns det en hel böcker jag skulle kunna låna, men inte just nu. Känner mig inte tillräckligt alert för "Maya" av Jostein Gaarder, "Jack" eller "Madame Bovary".
Förresten är det roligt att hitta kvitton i bibbaböcker och se vad andra människor lånat förutom boken de lämnat kvittot i. I dag hittade jag dessutom ett kvitto där lånarens namn stod. Kände mig riktigt vis då jag insåg att en av Finlands mer kända, äldre författare tydligen lånat boken före mig =).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fasen vad rörig bloggen blir om man läser den uppifrån och ned :P Förresten du skrev att du passade på att läsa gratisromaner som följer med tidningar så här i sommartider, har du möjligtvis kommit över "Det grovmaskiga nätet" av Nesser? Tror det följde med AF eller nått. Läser/Lyssnar på den nu och tjaa.. vore kul att höra din åsikt i ämnet :-)

- Emil

ps. Sen tycker jag den här kommunikationsvägen är väldigt långsam =P

Anonym sa...

Kanske skulle kommentera inlägget också. "Rebell med frusna fötter" var nog den som föll mig mest i smaken men skulle ju inte skadat med ett par meningar till om den ;)

btw verkar vara rätt skönt att slippa måla o bara slappa o läsa istället pga "trötthet" ;)

- Emil

Bokbabbel sa...

Heeej, jag var på höga smärtstillande efter tandoperationen! Annrs gillar jag att måla, har dragit mitt strå till stacken andra v-slut! Så det så! =)
Jo, läs inte bloggen uppifrån och ner =). Hur hittade du förresten hit? Har du någon egen hemsida? Jag skall förresten skaffa en e-mail som jag kunde sätta ut här på sidan, jag ids inte sätta ut min vanliga så att den plötsligt blir överfylld med spam.
Nope, inte läst eller kommit över Nesser-boken ännu. Vad tycker du om den då? Jag har läst "Kära Agnes" av honom och möjligen någon annan...
"Rebell med frusna fötter", helt bra, men som sagt har Nilsson skrivit bättre. Lite svårt att beskriva boken, huvudpersonen "gick mest omkring" och tänkte på en pojke (Lukas), var på Handels och träffade hålögda aktiemissbrukare, hamnade i konstiga situationer (en fest för uteliggare och tiggare m.m.)
Men kul att veta att du läser och kommenterar min blogg, mera sånt! =)